Heb je een klacht over de behandeling van jouw discriminatiemelding?
RADAR zet zich in om jouw discriminatieklacht of –melding zo goed mogelijk te behandelen. Toch kan het gebeuren dat je niet tevreden bent. Wat kun je in dat geval doen?
- Ga in gesprek met de betrokken medewerker en geef aan wat de klacht is. Je kunt samen op zoek gaan naar een oplossing.
- Mocht het gesprek met de medewerker geen oplossing bieden, vraag dan om een gesprek met de leidinggevende van de medewerker. Je kunt in contact komen met de betreffende leidinggevende door te bellen naar 010-411 39 11. De leidinggevende gaat samen met jou en de medewerker op zoek naar een manier om de zaak naar tevredenheid te behandelen.
Wanneer een gesprek je onvrede niet wegneemt of als er geen gesprek mogelijk is, dan kun je een officiële klacht indienen bij de directeur van RADAR. Je kunt je brief of mail sturen naar:
Stichting RADAR, t.a.v. de directeur, Postbus 1812, 3000 BV Rotterdam.
Of stuur een e-mail naar [email protected] t.a.v. de directeur
Wat moet er minimaal in je klachtbrief/mail staan:
- Je naam;
- Je contactinformatie zoals een telefoonnummer waarop je goed te bereiken bent;
- Datum waarop je de klacht indient;
- De naam van de medewerker die jouw zaak heeft behandeld;
- Een korte omschrijving van je klacht.
Mondeling indienen
Mocht je vanwege fysieke of andere persoonlijke beperkingen niet in staat zijn jouw klacht schriftelijk in te dienen, dan kun je een afspraak maken bij een RADAR-vestiging bij jou in de buurt om je klacht mondeling in te dienen.
Wat gebeurt er met je klacht?
Binnen 2 weken na versturen van je klacht, krijg je een bewijs van ontvangst van je klacht. De directeur heeft daarna maximaal 6 weken de tijd om jouw klacht te (laten) onderzoeken. Tijdens het onderzoek bestaat de mogelijkheid dat er contact met je wordt opgenomen en/of dat word je uitgenodigd voor een gesprek.
Uiterlijk tien weken na ontvangst van je klacht ontvang je een inhoudelijke reactie op jouw klacht van de directeur.
Neemt RADAR alle klachten in behandeling?
Alle klachten worden in behandeling genomen mits ze voldoen aan de volgende voorwaarden:
- De zaak waarover de klacht gaat speelde in het afgelopen jaar.
- De klacht heeft geen betrekking op wettelijke regels en beleid.
Klacht indienen bij de Externe Klacht Commissie
Wanneer je het niet eens bent met de uitkomst van de ingediende klacht, dan is er de mogelijkheid om binnen 6 maanden je klacht voor te leggen bij de Externe Klacht Commissie van Discriminatie.nl, de landelijke vereniging van antidiscriminatievoorzieningen, waar RADAR bij aangesloten is.
Hoe en wanneer je een klacht kunt indienen bij de Externe Klacht Commissie lees je in de Klachtenprocedure Discriminatie.nl: