Direct naar content
RADAR Discriminatie melden
Discriminatie melden
Artikel

Lobke van der Sanden: ‘Voor niemand zouden er drempels moeten zijn om het theater te bezoeken’

Theater De Lievekamp in Oss programmeert speciale voorstellingen om zo inclusief mogelijk te zijn voor de stad. Op 9 november 2022 is er zelfs een heuse RADAR-avond. Lobke van der Sanden is verantwoordelijk voor de speciale programmering van het ‘Theater van de Stad’. Komend theaterseizoen zijn er diverse voorstellingen die gaan over discriminatie, racisme en inclusie. 

Theater De Lievekamp in Oss begon vijf jaar geleden met ‘Theater van de Stad’. ‘Onze directeur wilde een nieuwe impuls geven aan de maatschappelijke rol van het theater’, vertelt Lobke van der Sanden van Theater De Lievekamp. ‘We dachten na over wat we konden betekenen voor de lokale samenleving. Met een speciale programmering wilden we ervoor zorgen dat iedereen zich welkom voelt in het theater. Er zouden voor niemand drempels moeten zijn om het theater te bezoeken.’ 

Toch waren die drempels er wel, zowel letterlijk als figuurlijk. ‘Het gebouw is in de loop der jaren aangepast om toegankelijker te worden’, legt Lobke uit. ‘Maar ook denken we na over andere manieren van toegankelijkheid. Zo boeken we een keer per maand een voorstelling overdag, omdat we hoorden dat veel ouderen het niet prettig vinden om ’s avonds de deur uit te gaan. Door overdag een voorstelling aan te bieden, kunnen ze toch met een veilig gevoel van een uitje naar het theater genieten.’ 

Podium voor kwetsbare doelgroepen 

Onder de noemer Theater van de Stad worden voorstellingen geprogrammeerd om kwetsbare doelgroepen een stevigere positie te geven. ‘Aan de ene kant zoek ik aanbod dat past bij de afspiegeling van de samenleving in Oss’, legt Lobke uit. ‘Aan de andere kant willen we een podium bieden aan mensen die anders niet zo makkelijk een plek krijgen om hun verhaal te vertellen. Op die manier maken we bepaalde thema’s bespreekbaar voor kwetsbare doelgroepen en creëren we tegelijkertijd bewustzijn over die thema’s bij de gebruikelijke theaterbezoeker.’ 

Lobke is dan ook altijd op zoek naar voorstellingen die op een of andere manier raken aan inclusie. ‘Soms hoor ik over een voorstelling die ik dan naar Oss toe haal’, legt ze uit. ‘Maar het kan ook voorkomen dat we iets op maat laten maken. We luisteren heel erg naar wat er in de samenleving van Oss leeft en passen ons aanbod op die behoeften aan. We kijken naar welke doelgroepen er wonen in Oss en die we nog niet goed bereiken.’ 

Bijzondere samenwerkingen 

Dit levert creatieve samenwerkingen op, ook binnen het reguliere programma van het theater. ‘Niet alleen Theater van de Stad, maar ook de professionele programmering evolueert en verplaatst richting inclusie en diversiteit’, zegt Lobke. ‘Theater van de Stad gaat inmiddels, na deze 5 jaar, verder dan enkel de programmalijn. De integratie in het bedrijf heeft ervoor gezorgd dat thematiek van inclusie en diversiteit zich ook vertaalt naar bepaalde keuzes binnen andere afdelingen, zoals de reguliere programmeringslijn en onze eigen producties. Bijvoorbeeld door influencers en gamers uit te nodigen voor samenwerkingen. 

De bijzondere samenwerkingen kunnen ook raken aan serieuze onderwerpen. Zo is er komend theaterseizoen een samenwerking met RADAR. Er worden maar liefst vijf voorstellingen vertoond die raken aan de thema’s inclusie, racisme of discriminatie. ‘En 9 november hebben we omgedoopt tot RADAR-avond!’, vertelt Lobke. ‘Die avond kun je naar de voorstelling We hadden liefde, we hadden wapens van Urban Myth of naar Zelf weten! van Damn, Honey. Rondom de voorstellingen is er een speciaal programma om meer te leren en na te praten.’ 

Lees hier meer over de voorstellingen.