Direct naar content
RADAR Discriminatie melden
Discriminatie melden
Artikel

Klachtbehandelaars blijven voor je klaar staan

Nog altijd is het normale leven niet hervat. We moeten anderhalve meter afstand houden, werken zoveel mogelijk thuis of hebben nog erger te lijden onder de coronacrisis. Helaas stopt ook discriminatie niet. En soms werkt een crisis discriminatie zelfs in de hand. Gelukkig blijven de klachtbehandelaars van RADAR ook in deze moeilijke tijd klaar staan om je te ondersteunen bij alle gevallen en gevoelens van discriminatie.

Sadet Doganer-Yilmaz

“Onze kantoren mogen dan gesloten zijn voor bezoekers, dat wil niet zeggen dat we geen intakegesprekken kunnen doen ”, zegt klachtbehandelaar Sadet Doganer-Yilmaz. “We voeren veel gesprekken per telefoon of per mail. Af en toe lopen we ertegenaan dat andere instanties tijdelijk gesloten zijn, bijvoorbeeld, maar over het algemeen kunnen we nog steeds heel veel doen.”

Zo zijn sommige melders al genoeg geholpen met een luisterend oor, algemeen advies of concrete hulp bij het opstellen van een klachtbrief. Voor anderen loopt de afhandeling van hun zaak enige vertraging op. “Zo heeft het College voor de Rechten van de Mens al een poosje geen fysieke zittingen meer”, legt Sadet uit. “Dat is natuurlijk erg vervelend als je je zaak hebt voorgelegd aan het College. Maar uitstel is geen afstel.”

Oplopende spanningen

De coronacrisis is al zwaar genoeg, maar kan ook zorgen voor extra oplopende spanningen. Bijvoorbeeld bij een burenruzie. “Er komen wel eens klachten binnen over discriminatie door de buren”, vertelt Sadet. “In deze periode dat mensen veel thuis zitten, kunnen deze spanningen nog hoger oplopen. Pestgedrag van de buren kan je extra overstuur maken. We proberen een luisterend oor te bieden aan de melder, maar ook blijven we bij de betrokken instanties – zoals de woningcorporatie – aandringen om de problemen op te lossen.”

Sadet hoopt echter niet dat de coronacrisis in dit soort gevallen als excuus wordt gebruikt om niets te doen. “Ik heb in het veld wel gehoord van partijen die het onderzoek stilleggen, omdat ze bijvoorbeeld niet langs de buren kunnen om onderzoek te doen. Dat vind ik geen geldig argument, je kan op zoek naar andere middelen om het onderzoek voort te zetten, bijvoorbeeld door een brief sturen met je vragen of te bellen.”

Melden blijft belangrijk

Melding maken van discriminatie blijft belangrijk, ook in tijden van corona. “We zien juist dat veel meldingen te maken hebben met corona”, licht Sadet toe. “In eerste instantie kregen we heel veel meldingen van mensen met een Aziatische achtergrond over racisme – bijvoorbeeld over het coronalied. Inmiddels zien we ook meldingen binnenkomen over de maatregelen, die voor sommige mensen discriminatie in de hand werken. Denk bijvoorbeeld aan een winkelbezoeker voor wie de toegang wordt geweigerd, omdat de beperkende maatregelen bij de ingang strenger worden toegepast dan voor andere bezoekers.”

Of de klachtbehandelaars nu thuiswerken of niet, melden blijft altijd mogelijk. “Schroom echt niet om te melden als je tegen discriminatie of ongelijke behandeling bent aangelopen”, zegt Sadet. “We horen graag waar mensen allemaal tegenaan lopen: zowel om het inzichtelijk te maken als om ondersteuning te bieden. Ik en mijn collega’s zitten vanuit huis klaar voor iedereen die vragen heeft, een klacht wil indienen of anderszins melding wil maken van discriminatie – op alle terreinen en alle gronden.”

Word jij gediscrimineerd?

Onze gespecialiseerde klachtbehandelaars kunnen een luisterend oor bieden en helpen om jouw situatie te verbeteren.