Direct naar content
RADAR Discriminatie melden
Discriminatie melden

Wat doet RADAR met een klacht?

Bij RADAR komen dagelijks klachten binnen van mensen die vinden of vermoeden dat ze gediscrimineerd zijn of van mensen die discriminatie van anderen gezien hebben. De gespecialiseerde klachtbehandelaars bieden om te beginnen een luisterend oor. Vervolgens onderzoekt de klachtbehandelaar of er (juridisch gezien) sprake is van discriminatie. Het kan gebeuren dat iemand zich gediscrimineerd voelt, maar dat de klacht onvoldoende aanknopingspunten biedt om te spreken van discriminatie zoals dat in de wet is vastgelegd.

Als er discriminatie in het spel is, dan bekijken de klachtbehandelaars welke vervolgstappen mogelijk zijn. Hierbij wordt altijd rekening gehouden met de wensen van de melder. Afhankelijk van de wensen, de aard van de klacht, de bewijsmogelijkheden en de mogelijke resultaten, wordt een passend traject voorgesteld. Hierbij kun je denken aan bemiddeling, ondersteuning bij aangifte bij de politie of de zaak voorleggen aan het College voor de Rechten van de Mens.