Direct naar content
RADAR Discriminatie melden
Discriminatie melden
Artikel

Informatie coronavirus voor laaggeletterden, mensen met beperking en anderstaligen

Het coronavirus roept veel vragen op. Over de gezondheid van jezelf en je naasten. En over de maatregelen die worden genomen. De informatie via de media is niet voor iedereen goed te begrijpen. Bijvoorbeeld omdat iemand moeite heeft met lezen, vanwege een lichamelijke of verstandelijke beperking of omdat een persoon de Nederlandse taal niet goed begrijpt. Hier kunt informatie vinden die beter aansluit:

Laaggeletterden

Veel mensen hebben behoefte om de belangrijkste informatie nog eens rustig terug te lezen. Een relatief groot aantal mensen is laaggeletterd, wat betekent dat ze meer of minder moeite hebben om geschreven informatie tot zich te nemen. Pharos heeft een begrijpelijke informatiekaart gemaakt met veel illustraties . Deze is ook beschikbaar in het Turks, Tigrinya, Engels en Arabisch.

Doven en slechthorenden

Mensen met een auditieve beperking en met kennis van gebarentaal kunnen zich onder andere laten informeren door de video’s in Nederlandse Gebaren Taal (NGT).

Verstandelijke beperking

Op het Kennisplein Gehandicaptensector is te lezen hoe je mensen met een verstandelijke beperking uitleg geeft om de kans op besmetting met het coronavirus zo klein mogelijk te houden. Zo is een reeks pictogrammen te downloaden waarmee uitgelegd kan worden hoe je het risico om ziek te worden of anderen te besmetten minimaliseert.

Anderstaligen

Organisaties die werken met vluchtelingen, migranten of internationale studenten en kenniswerkers kunnen gebruikmaken anderstalige communicatiemiddelen van de Rijksoverheid.

Overige informatie

Organisaties die hun medewerkers of doelgroepen willen informeren, kunnen gebruik maken van deze Nederlandstalige communicatiemiddelen. Voor alle andere informatie over het coronavirus en de maatregelen die worden genomen, kun je terecht op  de website van de Rijksoverheid.

Word je gediscrimineerd vanwege het coronavirus?

Onze klachtbehandelaars staan voor je klaar en geven advies.