Sexpertise op je scherm: zucht of zegen?
Velen van ons herinneren zich de kus uit het sprookje Sneeuwwitje: een prins die een slapende vrouw wakker kust. Gelukkig zijn we ons er inmiddels van bewust dat deze actie grensoverschrijdend gedrag laat zien. Iemand zoenen zonder toestemming is natuurlijk niet acceptabel. Maar hoe gaan visuele media tegenwoordig om met thema’s als seks, consent en genot?
Een serie als Sex Education wordt geprezen vanwege het realistische beeld van hoe jongeren hun seksualiteit ontdekken en een film als Frozen leert kinderen al op jonge leeftijd dat toestemming vragen voor een kus helemaal niet vreemd is. In hoeverre is consent onderdeel van ons huidige medialandschap en hoe beïnvloedt dit hoe we er in het dagelijks leven over denken? En als je dan zo’n hedendaagse vorm van seksuele voorlichting produceert als omroep, maker of streaming platform, hoe doe je dat dan? Aan de hand van fragmenten series en films gaan we in gesprek met jongeren én mediamakers: hoe gaan we om met public sexpertise?
FemCity x WOMEN Inc.
Dit najaar slaan FemCity en WOMEN Inc. de handen ineen. Waar FemCity sinds 2019 belangrijke onderwerpen rondom gendergelijkheid en vrouwenrechten agendeert op het podium van Pakhuis de Zwijger, zet WOMEN Inc. zich al ruim 15 jaar in om emancipatie te versnellen. Samen met onder andere onderzoekers, politici, mediamakers en ervaringsdeskundigen gaan we in gesprek over onderwerpen als de emancipatie-agenda van het aankomende kabinet, de beeldvorming rondom seks en consent in de media, en het bespreekbaar maken van cyclus-gerelateerde klachten. Het doel? Publieke gesprekken over gelijke kansen voor iedereen, ongeacht gender of sekse.
Tijdens dit programma kun je actief meedoen. Reserveer een plekje in de (digitale) zaal via de site van Pakhuis de Zwijger. Stel je vragen vanuit de zaal of deel je mening via Mentimeter of Instagram.