Burgerpanel vertolkt mening van ‘de Rotterdammer’
Een bonte groep Rotterdammers met een duidelijk eigen mening en het hart op de tong. Zo omschrijft projectleider Tatjana van Rijswijk het Burgerpanel Rotterdam. Het panel heeft de verantwoordelijke taak om de mening van ‘de Rotterdammer’ over tal van grote en kleine onderwerpen over de bühne te brengen bij de gemeente Rotterdam.
Het Burgerpanel is door de gemeente in het leven geroepen om gevraagd maar zeker ook ongevraagd advies te geven over de gemeentelijke dienstverlening. Tatjana: “We steken onze mening niet onder stoelen of banken, maar wel op een constructieve manier. Momenteel zijn we in samenwerking met de Hogeschool Rotterdam bezig met een onderzoek naar de Wmo, de Wet maatschappelijke ondersteuning. Weten Rotterdammers wanneer en hoe ze een beroep kunnen doen op de Wmo en zijn ze op de hoogte van de veranderingen? Dat willen we uitzoeken.”
Mooie opsteker
Eerder heeft het Burgerpanel onderzoek gedaan naar bijvoorbeeld de beschikbaarheid van AED defibrillators in metrostations en de veiligheid rondom bouwplaatsen. Over dat laatste onderwerp zegt Tatjana: “Uit ons onderzoek bleek dat het voor mensen met een kinderwagen of scootmobiel vaak knap lastig is om over de rijplaten te komen. De gemeente heeft ons advies opgenomen in de richtlijnen voor aannemers van bouwprojecten in de stad. Dat was een mooie opsteker.”
Afspiegeling van de stad
Het Burgerpanel telt dertig leden. “Een mooie mix van jong en oud, en bewoners uit alle delen van Rotterdam”, merkt Tatjana op. “We willen als burgerpanel een afspiegeling zijn van de stad. Dat lukt over het algemeen goed, alleen is het moeilijk om Rotterdammers met een andere culturele achtergrond te bewegen om zich bij ons aan te sluiten. Ook op onze laatste oproep in De Havenloods, reageerden uitsluitend autochtone Rotterdammers. We vinden dat jammer en willen daar graag verandering in brengen. “
Heisessies
De onderwerpen van hun onderzoek bepalen de leden van het Burgerpanel zelf. Tatjana: “We houden twee maal per jaar een heisessie om de onderwerpen te bepalen. Meestal komen we dan op twee onderwerpen uit, die in werkgroepen verder worden uitgewerkt. Soms komt de gemeente met een verzoek voor advies, zoals het onderzoek naar cameratoezicht. Als we advies uitbrengen, krijgen we binnen 6 weken antwoord van het college.”
De straat op
“Organisaties kunnen ons benaderen als ervaringsdeskundigen en we kunnen meewerken aan onderzoek of aanvullend onderzoek doen, zolang dit betrekking heeft op de dienstverlening van de gemeente”, antwoordt Tatjana op de vraag wat het Burgerpanel kan betekenen voor het stedelijk netwerk. “We gaan regelmatig de straat op om de mening van Rotterdammers te peilen of een bepaalde situatie met eigen ogen te bekijken. Ook nodigen we deskundigen uit om ons bij te praten over een bepaald onderwerp. Dit zijn vormen van kwalitatief onderzoek. Daarnaast willen we meer kwantitatief, statistisch, onderzoek gaan doen. Zo zijn we bezig met het opzetten van een enquêtegroep met Rotterdammers die we regelmatig over uiteenlopende onderwerpen vragen kunnen stellen. Op die manier kunnen we nog beter de mening van de Rotterdammer vertolken.”
Wie het leuk vindt om regelmatig zijn of haar mening middels een digitale enquête kenbaar te maken, kan een mail sturen naar: [email protected]