:
Stories that move
Hoofdpagina / : / Stories that move

Stories that move

Doe mee met deze studiedag over diversiteit en discriminatie

 

Op welke manier besteedt u in de klas aandacht aan thema’s als diversiteit, beeldvorming, vooroordelen en discriminatie in de klas? Hoe zorgt u ervoor dat leerlingen gaan nadenken over verschillen tussen leerlingen, bijvoorbeeld als het gaat om seksuele gerichtheid en culturele achtergrond? Hoe kunt u leerlingen leren bewuster om te gaan met stereotiepe beeldvorming in de media?

 

RADAR en de Anne Frank Stichting organiseren op 17 oktober 2019 een studiedag in Rotterdam om u hierbij te helpen. Tijdens de studiedag maakt u kennis met en wordt u getraind in werken met Stories that Move. Deze online toolbox stimuleert leerlingen op vo, mbo en hbo om kritisch na te denken over diversiteit en discriminatie en om hun eigen standpunten en keuzes beter te doorgronden.

 

RADAR en Anne Frank Stichting

De studiedagen zijn een samenwerking tussen RADAR en de Anne Frank Stichting. Beide partijen werken nauw samen en bieden tools aan om thema’s als diversiteit, beeldvorming, vooroordelen en discriminatie te bespreken in de klas. In de workshop maak je kennis met verschillende werkvormen die we te bieden hebben. Ook leer je met één daarvan, Stories that Move, te werken. Daarna kan je goed voorbereid met deze soms spannende burgerschapsthema’s aan de slag.

 

Over Stories that Move

De online toolbox Stories that Move stimuleert leerlingen (van 14 jaar en ouder) na te denken over diversiteit en discriminatie en om hun eigen standpunten en keuzes beter te doorgronden. De toolbox maakt gebruik van de methode ‘visible thinking’ om leerlingen inzicht te geven in hun eigen leerproces.

 

Korte filmpjes waarin jongeren aan het woord komen over hun positieve ervaringen maar ook over uitsluiting en discriminatie vormen de basis van toolbox. De herkenbare en soms schrijnende verhalen zijn het startpunt om discriminatie en aanverwante onderwerpen nader te onderzoeken. Er zijn vijf leerpaden om uit te kiezen.

 

Wat gaan we doen?

Je maakt kennis met een aantal van de oefeningen en methoden uit de toolbox kennis en ervaart hoe ze helpen vooroordelen en discriminatie op een levendige manier bespreekbaar te maken.

 

Stories that Move bestaat uit vijf leerpaden. Je leert tijdens deze studiedag twee van de vijf leerpaden kennen: ‘Discriminatie verkennen’ en ‘De Media de baas zijn’. Door inhoud en methodiek van een aantal onderdelen te ervaren en te bespreken krijg je inzicht in hoe de tool werkt en hoe ‘blended learning’ hierin is vormgegeven.

 

Je krijgt de informatie die je nodig hebt om een digitale klas aan te maken en ervaart hoe een aantal onderdelen van de toolbox werkt. Voor elke module is er een papieren docentenhandleiding voorhanden. Na afloop van de studiedag kan je direct aan de slag! Alles staat online en is kosteloos beschikbaar.

 

Daarnaast wisselen we ervaringen uit over de programma’s die RADAR aanbiedt op basis van peer education, de Powerday en Hot Topics. Die programma’s en Stories that Move vullen elkaar aan en kunnen zo een doorlopende leerlijn vormen op je school.

 

 Praktische informatie

 

Wanneer: donderdag 17 oktober 2019, 10:00 – 17:00 uur

Waar: RADAR, Grotekerkplein 5, Rotterdam

Vragen: mail naar docenten@annefrank.nl  of info@radar.nl

Aanmelden: kan via dit formulier

 

Aanmelden kan tot één week voor aanvang. Je ontvangt dan een ontvangstbericht en volledig programma (check eventueel uw spambox). Er zijn geen kosten verbonden aan deelname.

 

 

 

Voorlopig programma

 

9.30     

Ontvangst met koffie en thee

10.00

Kennismaking met elkaar, RADAR en de Anne Frank Stichting

10.15  

Onderwijs projecten RADAR: My Diverscity, Powerday en Hot Topics

10.45

Stories that Move : Workshop leerpad 2: Discriminatie verkennen:                                 ervaringen van jongeren met discriminatie in Europa

12.45

Lunch

13.45

Workshop leerpad 4: De media de baas zijn:

over propaganda, stereotypen, vooroordelen en hatelijke taal

15.45        

Het aanmaken van je eigen klas / feedback

16.30

Afsluiting studiedag

17.00

Napraten met een drankje

 

  • Zoeken

Naar boven